esmaspäev, veebruar 19, 2007

Poliitreklaam

Ei teagi, kas rõõmustada või kurvastada. Pesupulbri, kodukeemia ning hügieenitarvete reklaamid on elutoas helendava telekapurgi ekraanilt taandunud. Asemel virvendavad ja helgivad poliitreklaamid. Ei ole küll teada, mis on see toode või teenus, mida need reklaamid ostma ja tarbima peaksid meelitama. Tundub, et poliitreklaamid on pigem suunatud vaataja "valduses" oleva toote - hääle - saamiseks. Seega justkui teistpidi eesmärgiga reklaamid - ei pakuta vaatajale midagi, vaid hoopis soovitakse vaatajalt midagi.

Poliitreklaame vaadates jääb paratamatult mulje, et Keskerakond on selles sektoris trendiloojaks. Nad on endale rabanud kõik loosungid, mida ka teised kasutada sooviksid. Olgu siin ühe näitena viidatud kasvõi Savisaare "rahakambri" reklaamile ja SDE Ivari Padari reklaamile. Jättes oma isiklikud poliitilised eelistused kõrvale olen sunnitud tõdema, et ninasarvikute reklaamid on kõige mõjusamad. Juba täna võib väita, et nendes klippides kasutatud väljendid on jõudnud paljude noorte ja vanade igapäevasesse keelekasutusse. Ei möödu vaata, et päevagi, kui kuskilt ei kuuleks "Tehtud!" või "Teeme ära, kui valid Keskerakonna!". Mõneti hüpnootiline. Ei saa mainimata jätta, et KEsk on pea ainuke erakond, kes kulutab märkimisväärset raha konkurendi reklaami mahategemisele. Eeskujulik.

Täiesti arusaamatuks jäävad SDE reklaamid. Ärapanija kriitikat "öökullireklaami" aadressil võib tegelikult laiendada kogu SDE telekampaaniale. Kas nad tõepoolest loodavad selliste reklaamidega hääli saada? Ei pea just reklaami- ega telespets olema, et märgata nende olematut kvaliteeti ja puuduvat mõju. Kui raha tootmiseks ei jätkunud, oleks võinud pigem keskenduda ühe-kahe väga hea reklaami tegemisele ja kedrata neid.

Rahvaliidu reklaamid järgivad Keskerakonna joont. Kontseptsioonid on kohati väga sarnased. Huvitav, kas tahtlikult või tahtmatult. Kohalikul meedial oleks tegelikult praegu passlik tõstata küsimus presidendivalimiste eel furuoori tekitanud Kera-paktist. Mis sellest saanud on?

IRL reklaamide puhul saab vähese vaevaga tõmmata paralleeli Matrixi triloogia esimese osaga. Selleski oli stseen, kus Neo ja Morpheus seisvad valges ruumis ning äkitselt hakkab ümberringi igasugu asju ilmuma ja kaduma. Kes filmi näinud, teab, millest jutt.

Reformi reklaamid on klassikalised, kuid märgatava keskerakondliku mõjuga. Ansip on seejuures kehastunud rahvaisa-Savisaareks. Eriti kohatult mõjub reklaam Ansip vs pensionärid. Enam piinlikumat kontseptsiooni annab välja mõelda. Samas pärineb REformi repertuaarist ka vaata, et kõige parem reklaam - Masuvaba reede.

Kokku ei võta. Aga kergem hakkas küll.

Kommentaare ei ole: